Angst Copy

Je hebt een soort ruwe inventaris gemaakt van jezelf en je omgeving. Je bent je meer bewust van wat je leuk vindt, waar je interesses liggen, wat je belangrijk vindt. We gaan door.  Je ziet dat we steeds meer stukjes verzamelen van de legpuzzel die jij bent. Leuk!

Sociale angst, wat is dat?

Sociale angst hebben wil zeggen dat je problemen hebt in het omgaan met andere mensen. Vaak wordt dan een onderscheid gemaakt in: non-assertief, verlegen of sociale fobie. Ze hebben allemaal gemeen dat het problemen zijn in de sociale contacten, maar ze hebben wel elk hun eigen kenmerken en, wat zeker zo belangrijk is, ze vragen elk hun eigen aanpak.

Verlegenheid

Uit onderzoek is gebleken dat 80% van de mensen aangeeft wel eens verlegen te zijn of te zijn geweest. Veel verlegen mensen voelen spanning als ze eraan denken dat ze iets moeten doen met anderen of waar anderen bij zijn. (Bijvoorbeeld naar een verjaardag gaan, een afspraakje maken of een praatje houden). Je voelt je daarbij dan niet op je gemak, gespannen of bang. Veel mensen redden zich prima. Ze vermijden situaties die te bedreigend zijn en zijn tevreden met hoe het gaat.

Vermijden

Soms kan verlegenheid zo sterk zijn dat je situaties gaat vermijden die belangrijk voor je zijn. Als je het gevoel hebt dat je niet meer goed kunt functioneren in situaties op je werk, op school of in je vrije tijd. Als je bijvoorbeeld heel graag zou zingen in een koor, maar je durft echt niet naar de auditie, dan heb je echt een probleem. Dan kun je niet het leven leiden dat je zou willen leiden. Als dat gevoel je ook in andere situaties zo dwarszit, dat je allerlei zaken uit de weg gaat, wordt het wel erg heftig.

Fobie

Dan is er eerder sprake van een fobie. Nou zegt dat op zich niets, het is alleen maar een naamplaatje, maar het wil wel zeggen dat je er hulp bij kunt gebruiken. Is verlegenheid alleen maar lastig, een sociale fobie, zoals dat dan heet, belemmert je echt. Het zorgt ervoor dat je bepaalde dingen die belangrijk voor je zijn in je leven, niet doet. Daar moet je wel degelijk iets aan doen. Het vervelende is namelijk dat dit soort klachten alleen maar erger worden als je ze probeert te onderdrukken.

Verlegenheid, sociale fobie, non-assertiviteit

Welkom in het land van de sociale fobieën. Een korte rondleiding:

Bloosangst

Veel blozers zien hun blozen als een tekortschieten en vermijden veel sociale situaties. Al vinden anderen hun blozen nog zo charmant, zij raken erdoor geblokkeerd.

Trilangst

Dan ben je bang dat andere mensen je handen zien trillen. Dat is tenslotte een teken van onzekerheid… Nonsens, maar toch, je gaat situaties ontwijken.

Spreekangst

Als de dood zijn dat anderen je zien spreken. Dichtklappen, en vooral: angst om dicht te klappen.

Non-assertiviteit

Niet assertief zijn betekent dat je niet altijd weet wat je in een bepaalde situatie moet zeggen. Dat je met de mond vol tanden staat. Dat je bijvoorbeeld pas na dat gesprek precies weet wat je had willen zeggen, maar nu is het te laat. Je hebt al ja gezegd op het verzoek. En nu heb je de pest in. Als dat eens een keer gebeurt is dat heel normaal. Niemand is perfect, iedereen heeft deze ervaringen. Maar als zoiets geregeld gebeurt, als je er last van hebt, is het goed te weten dat aan non-assertief gedrag (want zo heet dat) wat te doen is.

Frustratie en stress

Als je er niets aan doet, heb je grote kans dat je gefrustreerd raakt. Je bent dan niet in staat de dingen die je wilt bereiken in het leven echt voor elkaar te krijgen. Een andere mogelijkheid is dat je zo gefrustreerd raakt dat je al je opgekropte ergernis er in één keer uitgooit en juist agressief wordt. Dat lucht even op, en je krijgt waarschijnlijk op korte termijn ook wel wat je wilt, maar agressief gedrag roept weer agressief gedrag bij anderen op, waardoor het resultaat uiteindelijk ook niet geweldig is.

Assertief zijn betekent dat je weet hoe je iemand iets moet vragen, hoe je complimenten moet maken, hoe je nee kunt zeggen als iemand je een verzoek doet. Er zijn speciale cursussen voor waarin je door middel van oefeningen assertief gedrag kunt leren.Stress kan komen door vaak: ja zeggen, terwijl je nee voelt. 

Wat doe je er aan?

Al deze sociale angsten kun je te lijf gaan met behulp van therapie. Er zijn verschillende soorten therapieën voor, afhankelijk van de ernst van de klachten en niet te vergeten van de opleiding van de therapeut. De ene gelooft heilig in het één, de ander zweert bij het ander. Als het zo ernstig is dat het jouw functioneren belemmert, kun je eventueel medicatie krijgen. Dat wordt dan voorgeschreven door een psychiater. Overschat je probleem niet. Wat voor jou een giga-probleem is, kan je met goede hulp vaak veel sneller dan je dacht oplossen.

Pffff….

Mijn opvatting is: therapie is prima, maar zullen we eerst eens kijken of dat nodig is? Wie in therapie gaat, concentreert zich voornamelijk op zijn probleem. Ik stel voor je te concentreren op je mogelijkheden en sterke kanten. Wil je daarbij wat verbeteren aan je zwakke kanten, je angsten, prima, dat kan ook. Wie stijf staat van angst om de deur uit te gaan, zal vast gebaat zijn bij therapie. Voor sommige angsten is bijvoorbeeld NLP 1 een geweldige therapievorm, waarbij je supersnel van je probleem af komt.

Ten slotte: angst hoort bij het leven. Iedereen heeft angst. Ermee leren omgaan is deel van het leven. Niet iedereen heeft dat goed geleerd. Maar het valt zeker te leren. Vertrouwen hebben, allereerst in jezelf, is de basis. Dat is wat deze cursus je wil bieden: leren hoe je vertrouwen hebt in jezelf. Zodat je ook anderen durft te vertrouwen. Zodat je je werkelijk thuis voelt in de wereld. Sociale angst kan ernstige vormen aannemen. In dat geval ga je natuurlijk niet in je eentje zitten ploeteren met een cursus, hoe goed begeleid en hoe goed bedoeld ook. Kom op voor jezelf!