Untitled - #30916

Meer onderbouwing dan in de onderbouwing staat… In de oorspronkelijke onderbouwing was dit de kern:

De onderbouwing van het “Programma Creatief Leven” richt zich op het begrijpen en aanpakken van eenzaamheid als een probleem dat ernstige gezondheidseffecten kan hebben. Hier zijn enkele belangrijke punten uit de onderbouwing van deze programma’s:

1. Eenzaamheid als normaal fenomeen: Eenzaamheid wordt gezien als een normaal onderdeel van het leven dat mensen van tijd tot tijd ervaren. Het fungeert als een alarmsignaal dat aangeeft dat er ruimte is voor verbetering in de sociale verbindingen.

2. Chronische eenzaamheid en gezondheidseffecten: Het benadrukt dat chronische eenzaamheid ernstige gezondheidseffecten kan hebben, vergelijkbaar met de effecten van roken en drinken samen. Dit feit rechtvaardigt het aanpakken van eenzaamheid als een volksgezondheidsprobleem.

3. Hersenveranderingen: Het programma erkent dat chronische eenzaamheid leidt tot veranderingen in de hersenen, wat leidt tot verminderd sociaal functioneren en cognitieve problemen. Deze hersenveranderingen moeten worden aangepakt voordat het eigenlijke werk aan het verminderen van eenzaamheid kan beginnen.

4. Doel van het programma: Het doel van het programma is om deelnemers te helpen een leven te realiseren waarin eenzaamheid als een normaal alarmsignaal fungeert, dat ze leren hanteren en oplossen.

5. Patroontheorie: Het programma benadrukt dat menselijk gedrag en functioneren begrepen kunnen worden in termen van patronen. Verstoringen in deze patronen kunnen leiden tot eenzaamheid. Het oplossen van eenzaamheid houdt in dat gezonde, veilige patronen van verbondenheid worden gevormd.

6. Groep, gestructureerde aanpak en deskundige begeleiding: Het programma benadrukt het belang van groepsondersteuning, een strakke structuur en deskundige begeleiding als noodzakelijke elementen voor succes.

7. Leermethoden: Het programma maakt gebruik van verschillende leermethoden, waaronder zelfkennisontwikkeling, het ontwikkelen van creatieve vaardigheden, het verbeteren van communicatiepatronen, en het leren omgaan met anderen.

8. Cognitieve vaardigheden en zelfzorg: Het programma richt zich ook op het ontwikkelen van cognitieve vaardigheden en zelfzorg, omdat deze cruciaal zijn bij het aanpakken van eenzaamheid.

9. Het belang van positiviteit: Het programma promoot een positieve benadering en beperkt de nadruk op problemen, omdat het brein van mensen met chronische eenzaamheid vaak al te veel gericht is op negativiteit.

Why

Los van de vraag waarom je iets aan eenzaamheid zou willen doen, is de vraag: waarom deze aanpak? Waarom een cursus en waarom deze combinatie van methoden en technieken, die samen een methodiek vormen?

Eenzaamheid aanpakken is altijd tweeledig:

  • het brein dat onder invloed van eenzaamheid op een specifieke manier functioneert zodanig benaderen dat het beter gaat functioneren.
  • relatievaardigheden leren, en dat begint met zelfkennis en zelfwaardering

Een cursus is de vorm waarin je dat het best kunt aanbieden doordat je structuur, begeleiding en noodzakelijke onderdelen kunt samenvoegen. Het feit dat mensen die zich eenzaam voelen baat hebben bij het oefenen in om gaan met anderen in een groep is een extra bonus.

What

Om de twee onderdelen die hierboven zijn genoemd zo goed mogelijk uit te voeren zijn allerlei technieken nodig waarmee het brein geprikkeld kan worden en lesmateriaal om de onderdelen van relatievaardigheden te leren.

How

De cursus steunt op twee pijlers: de inhoud en de cursusleider. Beide zijn van groot gewicht. Want hoewel je een online cursus kunt doen, is het succes van Creatief Leven echt voor een groot deel afhankelijk van de inzet van de cursusleider.


Deze benadering van het begrijpen en aanpakken van eenzaamheid is gebaseerd op verschillende psychologische theorieën en benadrukt de noodzaak van een multidisciplinaire aanpak om eenzaamheid effectief te verminderen. In vergelijking met de wetenschappers die het belang van menselijke verbondenheid benadrukken, legt dit programma meer nadruk op het praktische en cognitieve aspect van het omgaan met eenzaamheid en het ontwikkelen van vaardigheden om verbindingen met anderen aan te gaan. Het richt zich op het leren van deelnemers om positieve veranderingen in hun leven te bewerkstelligen en eenzaamheid te verminderen.

Je ziet: eclectisch, en gericht op de praktijk. Dat zal zo blijven.