De essentie van ontwikkelingsgericht coachen ligt in het bevorderen van persoonlijke groei en ontwikkeling bij mensen. Het richt zich op het ondersteunen van cliënten bij het identificeren en bereiken van hun doelen, het ontdekken van hun potentieel en het overwinnen van obstakels. Deze benadering gaat verder dan alleen maar prestatieverbetering zoals je dat in bedrijven vaak ziet. Het concentreert zich op het vergroten van zelfbewustzijn, zelfvertrouwen en zelfsturing. De coach of cursusleider fungeert als een facilitator die luistert, vraagt, reflecteert en feedback geeft, met als doel de cliënt in staat te stellen zelfbewustzijn te vergroten, nieuwe inzichten te verwerven en duurzame gedragsverandering te bewerkstelligen. Het draait om het aangaan van een relatie tussen jou en je cliënt, waarbij de cliënt centraal staat en actief betrokken is bij zijn of haar eigen groeiproces.
Ontwikkelingsgericht coachen omvat ook het stimuleren van zelfreflectie en het bevorderen van een groeigerichte mindset bij de cliënt. Het gaat juist niet uit van het oplossen van problemen, maar om het verkennen van nieuwe mogelijkheden en het omarmen van verandering. Het is gebaseerd op het idee dat mensen voortdurend evolueren en dat hun ontwikkeling en groei kunnen worden gestimuleerd door bewustwording, leren en actie. In ons geval wordt dat vaak belemmerd doordat mensen die zich eenzaam voelen niet erg openstaan voor vernieuwing dankzij het feit dat hun brein zich daartegen verzet.
Daarom fungeer jij als een gids die de cliënt helpt zijn of haar eigen weg te vinden en te ontdekken, terwijl je de verantwoordelijkheid voor het leerproces bij de cliënt zelf legt. Samengevat is ontwikkelingsgericht coachen gericht op het empoweren van individuen om hun potentieel te realiseren, hun doelen te bereiken en zichzelf te ontwikkelen.
Dat is allemaal mooi gezegd en zeker waar, maar hoe doe je dat dan? In onze methodiek zit een ingebed stappenplan, dat ervoor zorgt dat je de client via een set technieken om het brein te activeren leidt naar activiteiten die gericht zijn op zelfkennis en ontwikkeling in de door de cliënt gewenste richting. Je hebt dat geleerd. Wil je dat allemaal nog eens goed nagaan, lees dan het handboek er nog eens op na. Je zult zien dat daar de lijn duidelijk uit naar voren komt.
Bij ontwikkelingsgericht werken hoort een werkhouding die gericht is op positiviteit en op groei. Je verwachting als cursusbegeleider is dat mensen erop vooruit zullen gaan. Dat straal je uit door je houding en door wat je zegt en door hoe het zegt. Alles is gericht op positiviteit, dus ook je intonatie, de woorden die je gebruikt, de complimenten die je geeft enzovoort.
Het is soms verleidelijk mee te gaan in een probleem oriëntatie, bijvoorbeeld:
Jij: ‘Fijn dat je er bent. Vertel, wat zou voor jou de beste uitkomst zijn van het gesprek dat wij nu hebben?’
Cliënt: ‘Nou, dat ik me niet meer eenzaam zou voelen’
Het is dan een valkuil om door te praten over die eenzaamheid. Dat helpt niet! De beste weg daaruit is door te gaan op wat de cliënt wil, dus jouw volgende vraag zou kunnen zijn:
Jij: ‘Wat goed dat je heel precies weet wat je wilt. Hoe zou jouw leven er uit zien als je dat doel had bereikt?’
Natuurlijk heb je geen garantie dat op die vraag een concreet antwoord komt, maar door op deze manier door te vragen blijf je weg bij het probleem en zoek je naar waar de ander aan denkt als ie denkt aan een leven zonder eenzaamheid. Daar kun je vervolgens verder op doorgaan totdat je echt kunt werken aan stappen om dat doel te bereiken.
Oplossingsgericht werken veronderstelt een probleem,. Nou willen we niet ontkennen dat het probleem er is, maar focus op het probleem betekent extra belasting van het brein en dat willen we voorkomen. Bij oplossingsgericht werken is het essentieel dat het probleem helder is. Daarbij willen coaches vaak ook de context weten waarin het probleem zich voordoet. Dat alles maakt dat de client zich eerst moet richten op het probleem. Wij vinden dat niet helpend.
Alles samengevat is ontwikkelingsgericht werken een manier van werken die het niet alleen niet nodig maakt te praten over een probleem, maar juist door dat te vermijden sneller naar een positieve toekomst kan komen, door alleen te bespreken wat de cliënt zou willen bereiken. Dat zorgt ervoor dat het brein niet extra wordt belast met denken over het probleem.
Het voeren van ontwikkelingsgerichte gesprekken komt je niet aanwaaien. Daarom besteden we er in de opleiding veel tijd aan. Het vaagt oefening en gesprekken kun je het beste oefenen met collega’s. het is echt en slim idee om een intervisie groep te vormen en samen te blijven oefenen.