NLP als communicatiemodel
NLP communicatie model
NLP behandelen we in een apart document en in een apart filmpje. Omdat je NLP, Neuro Linguïstisch Programmeren, kunt beschouwen als een van de communicatiemodellen behandelen we het hier ook.
NLP is meer dan alleen een communicatiemodel. Het biedt een model van menselijk gedrag, door onderliggende processen en functies te beschrijven. Deze kennis wordt vervolgens gebruikt als richtlijn voor handelen, ook in communicatie. NLP is bovendien een systeem gericht op gedragsverandering, zodat het alleen al daarom meer is dan een communicatiemodel alleen.
Uitgangspunten van NLP
We nemen de buitenwereld waar via onze zintuigen. Via een intern proces worden de zintuiglijke waarnemingen omgezet in externe gedragingen. Dit proces (van waarneming tot gedrag) wordt weergegeven in het NLP communicatiemodel.
Het NLP Communicatiemodel is een model dat onder andere antwoord geeft op de vraag: “Hoe nemen we waar en hoe reageren we op de buitenwereld?” Communiceren kun je niet niet doen. Je communiceert altijd. In interactie met iemand anders is jouw communicatie van invloed op de reactie van de ander. Het proces van communicatie kan heel mooi worden beschreven aan de hand van het NLP-communicatiemodel. Het model is een weergave van de werkelijkheid. Het beschrijft op een eenvoudige manier hoe iemands persoonlijkheid werkt.
Per seconde komen er miljoenen bits aan data aan informatie op ons of. Ons brein filtert deze data door 3 onbewuste processen, namelijk: weglaten, vervormen en generaliseren.