9. Samenvatting

Deze module gaat over coachen. Je kunt individueel coachen of werken met groepen met een gezamenlijk doel. Wij gaan nog een stapje verder en coachen individueel in een groep.

Dus heb je een korte toelichting gekregen op coachen. Dat elk gesprek, dat helpend is voor de ander, als coachend kan worden gezien. Toch is goed coachen zeker een vak. Je moet beschikken over de juiste technieken en kennis van een transitieproces. En, zoals Rogers stelde, jouw grondhouding als coach is cruciaal: empathie, congruentie en acceptatie.

De cliënt stelt het doel. In de standaard opvatting van coaching en zeker in counseling wordt het probleem meer of minder uitgebreid verkend. In onze oplossingsgerichte aanpak vermijden we dat. 

Iemand die kiest voor coachen is bereid om een veranderproces aan te gaan. Wat er gebeurt is zo’n proces moet je weten. Enerzijds om niet overvallen te worden door onverwachte gebeurtenissen in de groep. Anderzijds op tijdig te kunnen bijsturen als dat nodig blijkt. Daarom behandelden we de modellen  van rouw en verlies van Kübler-Ross en het transitiemodel van Bridges. We behandelden het model van Hopson et al. en ook het model van Satir kwam langs.

Om een groep te begeleiden heb je kennis nodig over groepsdynamiek. Dat hebben we uitgebreid behandeld. De groepsfasen van Tuckman: forming, storming, norming, performing en adjourning zijn de revue gepasseerd. Je las over de groepsrollen van Belbin en Satir.

We benoemden de voordelen van coachen in een groep. Het biedt zeker bij eenzaamheid de cliënt de kans om in een veilige setting te oefenen en van elkaar te leren. Groepscoaching is een goedkopere oplossing dan individuele coaching.

We gingen dieper in op wat het dan betekent, individuele coaching in een groep. We gaan hierbij uit van een individueel, maar gelijkluidend doel: het effectiever omgaan met eenzaamheid. Toch heeft elk individu daarin zijn eigen pad te bewandelen en eigen gewenste resultaten (voor de één een partner, voor de ander een zinvolle bezigheid, voor weer een ander iets onverwachts…). Elk individu kan leren van en oefenen binnen de groep. En wanneer jij individuele aandacht schenkt middels een schaal- of wondervraag, dan weet je dat elk groepslid meedoet door in het hoofd antwoorden te zoeken voor de eigen situatie.

Uitgebreid werd je voorbereid op jouw rol als begeleider. Je bewust zijn van groepsproces en rollen en zodanig kunnen helicopteren dat je op procesniveau kunt begeleiden, terwijl je gebruik maakt van passende technieken om elke individuele cliënt verder te helpen. Dat is niet niks.

Tot slot is kort verandermanagement besproken: vanuit een veranderambitie een veranderproces op gang brengen in de richting van een nieuwe gewenste situatie.

Je leert en je oefent, je hebt de juiste houding en intentie. Je bent al een heel eind op weg.